onsdag 24 mars 2010

47_ Trafikkontoret


medan vi fikade och pratade spelade representanter för Trafikkontoret bandy mot delar av Exploateringskontoret...

Trafikkontoret, efter ett trevligt telefonsamtal bestämdes möte dagen därpå.
Efter en kort stunds samtal kunde konstateras att visionen om stadens broar inte finns att finna på Trafikkontoret. Deras uppgift är att förvalta stadens broar, förhållningssättet är materiellt och pragmatiskt, de agerar remisinstans för bland andra Exploateringskontoret, att tänka visionärt om broar ingår inte i deras uppdrag.

Ett antal fördelaktiga slutsatser kunde dock dras.
Stockholms broar ägs och förvaltas av Staden och inte stadsdelarna.
-vilket skapar ett generellt och på vissa sätt distanserat förhållningssätt, men också erbjuder en storskalig potential.
Marken under broarna ägs däremot av stadsdelarna.
-vilket innebär att brofästena är platser med 3 dimentionellt ägande.
Trafikkontoret inspekterar konstruktionerna regelbundet, och kräver en fri höjd på 4.5 meter under varje bro för att möjliggöra dessa inspektioner.

Mer specifik kuriosa är att Lidingöbron har ett delat ägande av själva bron, delat på 48% kontra 52%, men man har bestämt sig för att lägga alla 100% förvaltning på Staden.

Ur tekniska hänsyn var Trafikkontoret mycket behjälpligt och ett "brolängd" med stadens 47 broar över lämnades!

Tack trafikkontoret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar